Rabu, 29 April 2015

Apa Guna Ada Kereta Kalau Tak Pandai Nak Jaga.


Kerosakkan kereta sering berlaku akibat kecuaian dan sikap sambil lewa oleh pemilik kereta itu sendiri. Di Malaysia ramai orang yang memiliki kereta, tetapi tidak ramai yang pandai menjaganya. Mereka hanya tahu membawa sahaja tetapi langsung tidak mengetahui masalah yang bakal dihadapi jika tidak menjaga kereta dengan betul. Oleh sebab itu lah banyak berlaku kes kerosakkan kereta seperti enjin selalu panas, enjin terasa berat dan yang paling teruk enjin perlu di 'overhaul' sebab tak pernah tukar minyak hitam.

Kita sepatutnya sedar akan akibatnya. Kereta kalau dah rosak, perlukan perbelanjaan untuk membaikinya. Jika kita mempunyai kawan atau saudara mara yang mempunyai bengkel kereta, kita boleh minta bantuan mereka. Jika tidak, anda terpaksa menghantar ke bengkel makanik yang anda sendiri tidak kenal dan kemungkinan anda akan ditipu mengenai harga alat barang ganti komponen kereta. Siapa yang rugi? Sudah tentulah pemilik kereta. Kebanyakkan mekanik bengkel kereta mengambil kesempatan terhadap pemilik kereta yang tidak tahu apa-apa mengenai kerosakkan kereta. Mereka boleh menipu anda dengan meletakkan harga yang agak mahal untuk alat ganti kereta. Padahal jika anda selidik, sebenarnya alat ganti kereta yang sebenar jauh lebih murah berbanding yang mekanik bengkel kereta letakkan. Oleh itu, anda harus sedar akan kepentingan untuk menjaga kereta kesayangan anda sendiri.



 Persoalannya bagaimana untuk anda menjaga kereta anda daripada kerosakkan yang serius?

Anda bertuah kerana saudara Nigel Ong telah membongkarkan cara untuk anda menjaga kereta kesayangan anda daripada kerosakkan yang serius yang kebanyakkan mekanik bengkel kereta tak nak anda ketahui. Beliau memiliki bengkel kereta milik keluarganya dan banyak membantu ayah dan pak cik nya di bengkel kereta tersebut. Daripada pengalaman beliau bekerja di bengkel milik keluarganya, dia dapati kebanyakkan pemilik kereta tiada asas dalam penjagaan kereta.

Oleh sebab itu masalah-masalah berikut sering terjadi kepada pemilik kereta yang bersikap sambil lewa dalam penjagaan kereta :

Enjin kereta akan selalu panas.

Enjin perlu dioverhaul di bengkel.

Enjin terasa berat sedangkan originalnya ia lebih terasa ringan dan selesa dipandu.

Kereta jadi bising tak tentu hala.

 Dashboard kereta akan Nampak bertompok-tompok.

Dan banyak lagi.

Jika anda tidak tahu bagaimana masalah ini boleh terjadi, maka anda sememangnya perlu satu panduan lengkap dan mudah untuk memastikan kereta anda tidak bermasalah lagi di kemudian hari. Dapatkan Panduan 50 Tip Penjagaan Kereta ini jika anda sayangkan kereta dan wang anda.


0 Comments:

Catat Ulasan








Copyright © 2015 Buat Duit Online 101